Close

Maxidriver – Portal Motoryzacyjny

Większość kierowców słowo „wahacz” kojarzy z jedną z bardziej kosztownych napraw. Jest to tym bardziej irytujące, ponieważ zwykle jest to część niewidoczna i mało kto zdaje sobie sprawę z tego, jak ważną rolę pełni. W dodatku warsztaty często namawiają na zakup drogich zamienników lub oryginalnych części, co jest tym bardziej bolesne, że w nowszych samochodach wahacz nie występuje pojedynczo, ale w formie wielowahacza. Poniżej kilka faktów, dzięki którym koszty i rola tego podzespołu staną się nieco bardziej zrozumiałe.

Czym jest wahacz i jaką rolę spełnia w samochodzie?

Sama definicja niewiele mówi, ale tłumacząc ją na ludzki język musimy stwierdzić, iż jest to sztywny element poruszający się wokół jednej osi, przy czym nie musi być to ruch pełny (360 stopni). W samochodzie wahacz występuje w zawieszeniu i służy do połączenia piasty koła ze sztywną karoserią. Oś wahacza – w celu wytłumienia drgań – oddzielona jest od metalowego bloku smarowaną tuleją (tzw. silentblok). Rola wahacza sprowadza się do kontrolowania i stabilizowaniu ruchu koła podczas jazdy po nierównościach i przy skręcaniu. Do tego podzespołu często dodawane są stabilizatory lub układ rozbudowany jest do kilku wahaczy, co zapewnia dużo większy komfort jazdy, mniejsze zużywanie się podzespołów i pewniejsze prowadzenie pojazdu. Niestety podzespoły te stosuje się już powszechnie z tyłu i przodu. Mamy nadzieje, że nasze wyjaśnienie przybliżyło Państwu, czym jest wahacz i jaką rolę spełnia w samochodzie…

Czy warto kupować zamienniki?

Ogólnie rzecz ujmując należy kupować części z atestem producenta lub te pochodzące prosto z ASO – daje to pewność, że spełnią swoją rolę i będą miały żywotność równą z częściami montowanymi seryjnie. Ceny zamienników wahają się od 20 do nawet 150% ceny części oryginalnej dla danej marki modelu. Ich jakość nie jest zawsze współmierna do ceny, więc należy się tu kierować opinią zaufanego specjalisty. Pamiętajmy też, że metal i tuleje, z jakiego wykonany jest zamiennik naszego wahacza mogą mieć różne właściwości. Jedne są wykonane ze stopów bardziej kruchych, ale za to bardzo twardych, inne zaś z giętkich i miękkich, co może wpłynąć na różne uszkadzanie się tychże zamienników w przypadku sytuacji skrajnych – np. najechanie na zbyt dużą wyrwę w asfalcie.

Leave a comment

Facebook plugin is not configured. Please add a website for the facebook comments and a number of comments from the Dashboard > Suarez > Additional Options > Facebook.

Your name
Your email address
Website URL
Comment