Close

Maxidriver – Portal Motoryzacyjny

 

Każdy doświadczony kierowca spotkał się – przynajmniej raz w życiu – z sytuacją, kiedy do wnętrza pojazdu dochodziły jakieś dziwne hałasy, stuknięcia i szmery. Zwykle nie oznacza to niczego dobrego i prawie na pewno trzeba będzie udać się do warsztatu. Prawie zawsze okazuje się też, że im szybciej to uczynimy tym bezpieczniej dla nas i tym tańsza będzie naprawa.

Przyczyny hałasów w przednim zawieszeniu – hamulce?

Jeśli przy hamowaniu słychać głuche szuranie lub ocieranie, raczej można być pewnym, iż są to zużyte tarcze bądź klocki hamulcowe. Jest to element eksploatacyjny, więc zużycia tych elementów nie zalicza się do awarii. Jeśli zaś szmery słyszalne są cyklicznie lub non-stop podczas jazdy, prawdopodobnie oznacza to zacierające się łożysko, kłopot z półosiami lub mechanizmem różnicowym. Jeżeli słyszalne są stuknięcia przy hamowaniu, dohamowaniu lub ruszaniu albo pokonywaniu krawężnika (zwykle na skręconym kole) może to oznaczać luzy w elementach zawieszenia, zwłaszcza na tulejach wahacza, drążkach stabilizatora i być może też luzy na łożysku.

Przyczyny hałasów w przednim zawieszeniu – wahacze?

Luzy na tulejach któregoś z (lub kilku na raz) wahaczy objawiają się poprzez liczne stuknięcia i stuki podczas jazdy, głównie przy pokonywaniu nierówności. Słychać to w szczególności na nierównościach poprzecznych – zwłaszcza przy przejeżdżaniu przez progi zwalniające lub wycięcia w asfalcie. Oznacza to, że zawieszenie nie pracuje prawidłowo i koło może wykonywać dodatkowe ruchy, co w połączeniu z korozją i nagłym hamowaniem może doprowadzić do wygięcia się elementów zawieszenia lub całkowitego ich zerwania. Jest to bezpośrednie zagrożenie życia, więc nie polecamy zwłoki z naprawą albo chociaż diagnozą problemu w warsztacie samochodowym!

 

Leave a comment

Facebook plugin is not configured. Please add a website for the facebook comments and a number of comments from the Dashboard > Suarez > Additional Options > Facebook.

Your name
Your email address
Website URL
Comment